menu
Waar zoek je naar?
Suggesties:

Events

2 Resultaten
Helaas geen events gevonden.

    Nieuws

    2 Resultaten
    Helaas geen nieuwsberichten gevonden...

      nieuws

      X
      20 Mei
      Laatste nieuws Trevor Noah
      19 Mei
      Ziggo Dome en Soundz Magazine: partners in livemuziek!
      17 Mei
      Holland Casino nieuwe partner Ziggo Dome
      17 Mei
      Laatste informatie voor het concert van Tool
      16 Mei
      George Ezra komt op 1 maart 2023 voor het eerst naar de Ziggo Dome!
      12 Mei
      Laatste informatie voor de concerten van Dua Lipa
      11 Mei
      Laatste informatie voor de Viva Las Vegas concerten van Tino Martin
      04 Mei
      Laatste informatie voor The Tribute - Live in Concert
      03 Mei
      Extra concert van Antoon op 19 december 2022 in de Ziggo Dome!
      01 Mei
      Laatste informatie voor de concerten van Andrea Bocelli
      29 Apr
      Concerten Céline Dion verplaatst naar augustus 2023
      28 Apr
      Laatste informatie voor het concert van Joe Bonamassa
      26 Apr
      Hitjescollege: Joe Bonamassa tourde op twaalfjarige leeftijd al
      22 Apr
      Laatste informatie over de concerten van Suzan & Freek
      20 Apr
      Laatste informatie over het concert van The War On Drugs
      19 Apr
      Laatste informatie over het concert van Gregory Porter
      15 Apr
      Laatste informatie over het concert van Simple Minds
      13 Apr
      Laatste informatie voor het concert van Nothing But Thieves!
      13 Apr
      Laatste informatie voor het concert van Burna Boy
      13 Apr
      Hitjescollege: Gregory Porter wilde eigenlijk American Football-speler worden
      11 Apr
      Dutch Darts Masters op 24 & 25 juni 2022 in de Ziggo Dome!
      06 Apr
      Laatste informatie voor de concerten van BLØF
      01 Apr
      Laatste informatie voor het concert van Bastille
      31 Maa
      Hitjescollege: het verhaal achter het nummer Pompeii
      24 Maa
      Laatste informatie voor Hans Zimmer Live in de Ziggo Dome
      21 Maa
      Måneskin komt op 27 februari 2023 naar de Ziggo Dome!
      20 Maa
      Laatste informatie voor de concerten van Genesis
      20 Maa
      Hitjescollege: de oorsprong van "I Can’t Dance" en "Another Day In Paradise"
      18 Maa
      Laatste informatie over Holland Zingt Hazes
      16 Maa
      Laatste informatie voor Matthijs Gaat Door in Concert
      09 Maa
      Hitjescollege: de oorsprong van 'Droomland'
      03 Maa
      Laatste informatie over het concert van UB40 ft. Ali Campbell
      22 Feb
      Beth Hart komt op 26 november terug naar de Ziggo Dome!
      19 Feb
      Tributeband Queen Must Go On headliner in uitverkocht Ziggo Dome
      09 Feb
      Het is de hoogste tijd; de evenementenbranche kan en wil helemaal open!
      02 Feb
      Halve finalisten UEFA Futsal EURO 2022 bekend!
      30 Jan
      Wedstrijdschema kwartfinales UEFA Futsal EURO 2022 bekend!
      25 Jan
      Publiek toegestaan bij komende wedstrijden UEFA Futsal EURO 2022!
      21 Jan
      Het verhaal achter Formidable van Stromae
      19 Jan
      Priority pre-sale voor Stromae!
      17 Jan
      Stromae op vrijdag 14 april naar de Ziggo Dome!
      15 Jan
      Zaterdag 7 mei 2022 The Tribute - Live in Concert in de Ziggo Dome!
      14 Jan
      Vernieuwde maatregelen met betrekking tot het Coronavirus (14 januari)
      11 Jan
      Soundz Live op Radio Veronica!
      30 Dec
      Winnaars nieuwe programma The Tribute - Battle of the Bands treden op in de Ziggo Dome!
      23 Dec
      Het verhaal achter Mariah Carey's 'All I Want For Christmas Is You'
      16 Dec
      BLØF geeft op 8 april 2022 een extra concert in de Ziggo Dome!
      16 Dec
      Dwight Dissels eerste special guest Ladies of Soul 2022
      14 Dec
      Aanvullende maatregelen met betrekking tot het Coronavirus (14 december)
      14 Dec
      Rob de Nijs geeft op 10 april 2022 zijn allerlaatste concert ooit in de Ziggo Dome!
      09 Dec
      De inspiratie achter het nummer 'Just Like Heaven' van The Cure
      06 Dec
      The Cure keert op 25 november 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      01 Dec
      Maan staat op vrijdag 16 december 2022 in de Ziggo Dome!
      30 Nov
      Il Divo keert op 6 november 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      26 Nov
      Aanvullende maatregelen met betrekking tot het Coronavirus (26 november)
      22 Nov
      Vervangende data voor Nightwish zijn gevonden
      15 Nov
      Justin Bieber op 13 januari 2023 voor eerst in de Ziggo Dome!
      12 Nov
      Aanvullende maatregelen met betrekking tot het Coronavirus
      12 Nov
      Laatste concerten van Kensington in huidige formatie in de Ziggo Dome!
      11 Nov
      BLØF viert 30-jarig jubileum op 9 april 2022 in de Ziggo Dome!
      11 Nov
      Don't Let Daddy Know keert op 5 maart 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      09 Nov
      Placebo keert op 24 oktober 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      04 Nov
      Alpenzusjes, Rene Schuurmans en meer naar het Grootste Feestcafé van Nederland!
      03 Nov
      Extra concert Suzan & Freek op 24 april 2022 in de Ziggo Dome!
      02 Nov
      Laatste informatie voor Holland Zingt Hazes!
      01 Nov
      Porcupine Tree op 7 november 2022 naar de Ziggo Dome!
      30 Okt
      Fiesta de la Vida op 5 november 2022 naar de Ziggo Dome!
      30 Okt
      Chantals Pyjama Party Live keert op 28 & 29 oktober 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      28 Okt
      Suzan & Freek op 23 april 2022 voor het eerst naar de Ziggo Dome!
      27 Okt
      Bastille keert op 5 april 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      25 Okt
      Genesis op 21 maart 2022 voor het eerst naar de Ziggo Dome!
      22 Okt
      Swedish House Mafia keert na 10 jaar terug naar de Ziggo Dome!
      20 Okt
      VodafoneZiggo lanceert Priority!
      19 Okt
      Extra concert van The Analogues op 18 september 2022 in de Ziggo Dome!
      12 Okt
      Laatste informatie voor de Awakenings shows in de Ziggo Dome
      11 Okt
      Bring Me The Horizon op 23 februari 2022 voor het eerst in de Ziggo Dome!
      11 Okt
      Bryan Adams op 20 maart 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      09 Okt
      Matthijs Gaat Door In Concert op 17 maart 2022 in de Ziggo Dome!
      07 Okt
      Symphonica in Rosso met de Dolly Dots op 14 december 2022 in de Ziggo Dome!
      06 Okt
      Bidfood Horecafeest van het Jaar op 13 december 2021 in de Ziggo Dome!
      04 Okt
      Ziggo Dome sluit zich aan bij Masterplan Zuidoost
      30 Sep
      Burna Boy op 15 november 2021 naar de Ziggo Dome!
      29 Sep
      Contactloos betalen in de Ziggo Dome
      28 Sep
      Korting op een nieuw drankje bij het retourneren van je gebruikte beker
      28 Sep
      Oscar and the Wolf op 26 maart 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      27 Sep
      TOOL op 19 mei 2022 naar de Ziggo Dome!
      23 Sep
      Shawn Mendes keert op 17 april 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      21 Sep
      Laatste informatie voor de concerten van De Dijk
      20 Sep
      Cornald Maas en Edsilia Rombley presenteren Het Grote Songfestivalfeest in de Ziggo Dome!
      06 Sep
      Joe Bonamassa op 30 april 2022 naar de Ziggo Dome!
      06 Sep
      2CELLOS op 28 mei 2022 naar de Ziggo Dome!
      02 Sep
      Laatste informatie voor de show van Roué Verveer
      30 Aug
      Een kijkje achter de schermen bij barmanager Jennifer!
      27 Aug
      The Script komt met Greatest Hits Tour naar de Ziggo Dome!
      10 Aug
      Een kijkje achter de schermen bij barmanager Nikki!
      19 Jul
      The War On Drugs keert op 22 april 2022 terug naar de Ziggo Dome!
      02 Jul
      Ladies of Soul ook op 30 oktober 2021 naar de Ziggo Dome!
      02 Jul
      Sabaton op 25 maart 2022 naar de Ziggo Dome!
      16 Jun
      Awakenings X Reinier Zonneveld op 15 oktober 2021 in de Ziggo Dome!
      15 Jun
      Kyteman's Hiphop Orkest 9 oktober 2021 naar de Ziggo Dome!

      Danny Vera: ''Ik ga niet meer terug naar hoe het was.''

      Dinsdag 5 januari 2021
      facebook like google like

      De gunfactor was al hoog. Jarenlang worstelde Danny Vera zich vanuit zijn thuisbasis Middelburg naar voren. Het leek wel een spelletje landjepik. Langzaam maar zeker groeide zijn populariteit. Totdat daar opeens de song Roller Coaster was. Een ongrijpbaar fenomeen die de sympathieke singer/songwriter optilde en op de hoogste Nederlandse succesberg zette. Met zijn aanstaande vaderschap volgt er een prachtige nieuwe uitdaging.

       

      tekst: JEAN-PAUL HECK

       

      Ik ontmoette Danny Vera voor het eerst in 2003 tijdens een bizar avontuur dat destijds op poten werd gezet door zijn platenmaatschappij Universal Music. Die zagen wel wat in die Zeeuw met zijn mooie stem en opvallend uiterlijk. Om alles meer cachet te geven, mocht ik samen met fotograaf Paul Bergen meereizen naar Nashville waar hij in het voorprogramma zou spelen van Jessie Harris. Jessie wie? Tja, destijds was hij medeverantwoordelijk voor maar liefst vijf songs van het miljoenverkopende debuut Come Away With Me van Norah Jones waaronder de monsterhit Don’t Know Why. Aangekomen in Nashville bleek dat de jonge kersverse muziekmiljonair totaal niet op de hoogte was dat die goed geklede Nederlander zijn support zou doen. Het werden een paar doldwaze dagen. Vera ontmoette in een kroeg zijn heldin Alison Moorer, bezocht een concert van zijn andere held Chris Isaak en liep in ons hotel ook nog eens tegen de mannen van The Mavericks aan. Maar de promoweek bood geen soelaas. Vera’s debuutplaat For The Light In Your Eyes deed het niet zo goed als iedereen had gehoopt. Hij kreeg geen nieuw contract en de man uit Middelburg was op zichzelf aangewezen. Vanaf dat moment kwam de vechter in Vera naar boven. Tegen de stroom in produceerde hij een reeks rake albums terwijl hij eigenlijk geen cent te makken had. In die periode hield ik contact met hem en zag hoe hij langzaam opkrabbelde. Eerst via zijn vaste rol in het voetbalprogramma van fan Johan Derksen. Daarna door zijn contract met platenmaatschappij Excelsior die hem de ruimte gaf om te excelleren. De zalen werden groter en voller. Vera draaide prima, zowel als solist in de theaters als met zijn vaste band. En toen was daar opeens dat liedje. Roller Coaster was niet eens een single maar de vasthoudendheid van Rob Stenders in diens radioprogramma, zorgde ervoor dat Vera het nummer live in de homestudio van de NPO2 DJ in Almere speelde. Daarna bleef de goednieuwsshow maar draaien. Escha, Vera’s liefde van zijn leven, werd op een volstrekt verrassend moment zwanger. Als toetje volgde ook nog eens een geweldige deal met de Duitse tak van het platenlabel RCA. En nu is er dan The New Now. Een album dat in de derde week van november brutaal de eerste plaats in de Nederlandse albumlijst afsnoepte van grootmacht AC/DC.

       

      Terwijl zijn vrouw op eerste kerstdag is uitgerekend, ontmoet ik hem in een prachtig huis in Koudekerke, een schattig kustdorpje net buiten Middelburg. Het is een soort van reünie want naast Danny en mijzelf is ook fotograaf Paul Bergen aanwezig om de muzikant te vereeuwigen. En geloof het of niet, de Danny van nu is bijna nog exact dezelfde Danny als die in 2003. Goed, zijn pakken zijn beter gesneden en de woordenstroom wat meer gedoseerd. Maar Danny Vera is nog altijd die heerlijke spontane kerel die geen blad voor zijn mond neemt. Gewoon een ras-muzikant die keihard voor zijn succes heeft gewerkt en daar samen met zijn vrouw op de juiste manier van weet te genieten.

       

      Je vertelde net voor het interview dat het puinhoop in je huis is en dat je al weken bezig bent met het uitpakken en verzenden van je nieuwe album. Dat is een ‘do it yourself’ mentaliteit die ik maar zelden zie.

       

      ‘Het is heel simpel. We (Escha en Danny) zijn dat samen gaan doen en ik vind het gewoon leuk. Als je bij mij wat koopt voelt het goed dat ik er ook nog wat voor moet doen. Alsof ik de chef-kok in mijn eigen restaurant ben want ik wil gewoon die controle hebben. Die webwinkel is zo’n enorm succes geworden. Meer dan 1/3 van de albums verkopen we zelf en we hebben ze letterlijk allemaal een keertje in onze handen gehad. Tja, afgelopen weken was het gewoon te gek. Heel ons huis ligt vol met kartonnen dozen. Niet voor niets hebben we onlangs een kantoor aan de rand van Middelburg gekocht. Weet je, het is niet zo erg dat mijn najaar tournee niet is doorgegaan, anders had ik een stevig probleem gehad.’

       

      Ik vind dat je op The New Now een stevige stap voorwaarts hebt genomen. Zowel als componist en als zanger.

       

      ‘Als artiest roep je altijd dat je laatste plaat de beste is. Maar ik vind echt dat ik elke plaat beter ben geworden. Ik blijf mezelf ook continu uitdagen, al stel ik mijzelf ook telkens de vraag of dat nog wel lukt. Ik wilde in het verleden altijd lager zingen dan ik werkelijk kon. Toen ik ooit in de studio begon, werd alles gestapeld. Maar sinds ik bij Excelsior zit spelen we heel vaak dingen gewoon live in. Weet je dat ik het haat het om iets met een koptelefoon op mijn hoofd in te zingen. Dan klinkt het ook altijd vals. De laatste platen zit ik gewoon voor twee microfoons naast de mengtafel en zing ik over de boxen. Weet je dat we bijna alles zangpartijen in 1 take doen.’

       

      Je werkt in de studio niet met je eigen band maar met producer Frans Hagenaars en zeer ervaren studiomuzikanten.

       

      ‘Mijn producer Frans Hagenaars en bassist, pianist en arrangeur Reyer Zwart zijn heel belangrijk voor mij. Frans zette bij Distant Rumble, mijn eerste plaats voor het label Excelsior, de microfoons op een andere manier weg. Daardoor klonk het al heel anders, ondanks dat we helemaal geen budget hadden voor iets extra’s. Zo wilde ik bijvoorbeeld blazers hebben maar dat ging gewoonweg niet omdat er geen geld voor was. Wat voor mij telt is dat ik credible klink en Frans doet dat geweldig.’

       

      Je hebt Vance Powell, de vaste technicus van Jack White, gevraagd om The New Now te mixen. Geen kleine jongen.

       

      ‘Hij heeft eerder ook met Navarone en De Staat gewerkt. Ik luister veel naar het werk van producer Dave Cobb dat hij in de RCAstudio’s opneemt. Hij werkt altijd met Vance. Of ik nog altijd de wens heb om met Cobb te werken? Jawel maar het is geen wensdroom meer. Ik geloof niet dat een plaat beter klinkt omdat je de songs in het buitenland opneemt. Ik geloof ook niet in producers. Iemand als Dave Cobb laat Stapleton of Sturgill Simpson gewoon klinken zoals ze moeten klinken. Dat is het eigenlijk wel.’ Volgens mij zwelg je niet in je eigen succes. Het kompas staat altijd vooruit gericht. ‘Als ik een plaat af heb, ben ik alweer met de volgende bezig. Ik vind het al moeilijk als een plaat klaar is, ik nog een paar maanden moet wachten voordat het te koop is. Ik ben niet bezig met wat voor succes dan ook. Ik vind het woord succes een beetje raar klinken. Het is fijn als datgene wat je doet wordt gewaardeerd maar ik vind het vooral mooi dat mijn bestedingspatroon in de studio groter wordt. En dan bedoel ik dat ik gewoon strijkers en blazers kunnen inhuren en in plaats van één week, lekker twee weken de tijd nemen om alles op te nemen. Of gewoon een goudfolie-letters op de hoes van je nieuwe album. Schijt, dan verdien ik maar wat minder.’

       

      Ik ken weinig artiesten die zo oprecht zijn. 10 jaar terug kwam je spontaan op mijn verjaardagsfeestje spelen in een kroeg in Bergen op Zoom.

       

      ‘Haha, dat klopt en dan mag je er gewoon bij zetten dat ik mijn gitaar was vergeten. Ik dronk best wel veel in die tijd. Ik ben best wel impulsief. Vroeger veel meer dan nu overigens. Ik heb hard gewerkt om dit succes te bereiken. Anderzijds is het ook gewoon zo dat ik niet iets anders kan. Kijk, ik doe dit maar ik ben mezelf er net niet van bewust hoelang ik dit eigenlijk al doe. Dan ben je uiteindelijk 32 jaar en dan is het zoiets van, kut, ik heb nu weer een plaat gemaakt die niet verkoopt. Ik zei destijds tegen mijn vader: ‘ik moet toch er iets naast gaan zoeken om een beetje geld te verdienen.’ Dat was rondom de release van Pink Flamingo (2009). Het werd ook een beetje sneu dat jij die artiest bent die telkens een plaat uitbrengt waarvan iedereen van zegt dat het nu gaat lukken maar die uiteindelijk ook niet verkoopt. Dan krijg je van die opmerkingen zoals: ‘Die Danny blijft het maar proberen.’ Ach, Je wilt niet sneu zijn.’

       

      Hoe bedoel je, sneu?

       

      ‘Wat sneu werd was dat ik nauwelijks nog live kon spelen. Nu maken de theaters en zalen bijna ruzie met mijn boekers. Kijk, in 2013 wilde werkelijk niemand mij neer zetten. Ik kon gewoon niet laten zien wat ik kon. Tot dat jaar mocht ik alleen maar op kuttijdstip komen spelen. Dat was soms best frustrerend. Kijk, ik heb een grote smoel, dat weet je, maar niet om mijzelf naar voren te drukken. Je vindt mij leuk of niet leuk, simpel.’

       

      Uiteindelijk herpakte jij je snel van de enorme teleurstelling dat je na je debuutplaat werd gedropt door je label. Het heeft je volgens mij wel sterker gemaakt.

       

      ‘Misschien moest het zo zijn. Toen wij in 2004 naar Nashville gingen, was het wellicht ook wat te geforceerd. Ik had van die brokaatkleur-achtige pakken aan en mensen snapten niet waarom een 23 jarige jongen zo rondliep. Na Amy Winehouse is alles wat vintage is weer in maar voor die tijd helemaal niet. Mensen gingen ook vragen waarom ik niet in het Nederlands ging zingen. Dat is voor mij echter geen keuze. Voor andere muzikanten die met alle winden meewaaien misschien wel en dat alleen om maar op het podium staan. Dat is overigens prima maar voor mij gaat het over liedjes schrijven en die ten gehore brengen. Die krampachtige zoektocht naar bekendheid is mij vreemd.’

       

      Je gaat wel heel gemakkelijk om met al de enorme media-aandacht van nu. Ik weet nog dat je vroeger voor elke show bijna over je nek ging van de zenuwen.

       

      ‘Dat is nog steeds het geval. Maar praten vind ik heel simpel. Ik zat afgelopen week bij Beau en dan gaat dat prima, totdat ik het nummer moet vertolken. Na het spelen stopte mijn hand niet met trillen. Weet je, je wilt geen fout maken. Zelfs in de studio heb ik daar nog last van. Als er wordt afgeteld bevries ik. Terwijl als we gewoon het liedje spelen zonder de opname-aankondiging er helemaal niets aan de hand is. Zowel bij Roller Coaster maar zeker ook bij Oblivious Desire, beiden van mijn vorige plaat, overkwam mij dat. Tijdens het spelen voelde ik dat dit de perfecte take zou zijn. Maar dan ben je nog maar halverwege de opname en toen besefte ik opeens dat ik geen fout meer mocht maken. Man, man, tot aan de laatste noot was ik gestrest. Maar als je die song er dan toch in één keer op naait, daar krijg ik wel kippenvel van.’

       

      Escha is je vrouw, je manager maar ook je klankbord. Het onderlinge vertrouwen is groot.

       

      ‘Zeker. Wij overleggen alles. Als er iets op mijn pad komt is Escha de eerste die zegt dat we het niet moeten doen. Bij mij is er nog altijd die onzekerheid van vroeger. Als ik nu ‘nee’ zeg vragen ze mij misschien wel niet meer of pakken ze iemand anders. Ik ben jarenlang midden in de nacht naar een radiostation gereden om er een liedje te doen, terwijl er geen hond aan het luisteren is. Maar nog steeds denkt elke muzikant dat je dit moet doen. Nu denk ik: gewoon opflikkeren! We hebben een publiek en daar doen we het voor. Ik doe alleen nog dingen op mijn voorwaarden. Als je zie wat ik voor aanvragen krijg. Ik kan wel in een spelletjesprogramma gaan zitten maar wat doet dat voor mijn carrière? Er is niet één iemand in Nederland die een plaat van Danny Vera koopt omdat ik bij de kleur wit-zwart het goede dier weet te raden. Tja, het hoort schijnbaar bij populariteit. Vraag maar aan die jongens van AC/DC. Die hebben ook hun hele leven stompzinnige interviews gegeven aan magazines zoals de Hitkrant waarin werd gevraagd naar hun favoriete kleur.’

       

      Je bent altijd goudeerlijk. Dat was je ook al 17 jaar geleden toen ik je voor het eerst sprak. Succes heeft dat niet aangetast.

       

      Mensen kopen wel een plaat als ik ergens een liedje kan zingen. Dus ik doe alleen nog maar live-televisie. Als ik iemand een antwoord geef is dat een eerlijk antwoord. Daar kan niet in geknipt worden. Ik heb zoveel interviews teruggelezen waar de interviewer het niet snapt. Dan kraak ik bijvoorbeeld Zeeland af maar dat doe ik dus met opzet. Ik zeg altijd dat Zeeland helemaal kut is. Waarom? Omdat het hier anders veel te druk wordt. Met andere woorden: Zeeland is de hemel maar blijf maar een poosje weg want het is hier geweldig. Staat er wel in een grote landelijke krant dat ik Zeeland echt kut vind. Die journalist heeft het dus niet gesnapt.’ ‘Dat heb ik sowieso. Als je songschrijver bent, zeg maar een creatief persoon. Die moet shit binnenlaten om zich te uiten. Ik hoe veel voor mijzelf en dat komt terug in mijn songs. Als de bladeren vallen, dan gebeurt er wat met mij. Waar andere mensen heel gemakkelijk overheen stappen, daar merk ik veel op. Kijk Escha is altijd de zon. Als ik een rotdag heb is het door haar altijd goed. Hold On To Let Go heb ik geschreven naar aanleiding van het overlijden van mijn vader, nu vier jaar geleden. Aan de ene kant was het heel prettig maar ook heel apart. Hij heeft het zelf gedaan. Mijn vader zat elke ochtend op de stoep met een kopje koffie. Vaak dacht ik dan, zie hem daar als een Tokkie zitten. Maar de laatste vier jaar zit ik ook op diezelfde stoep met mijn espresso en zie de wereld aan mij voorbij trekken.’

       

      Jij woont nog altijd in het huis waar je bent geboren. De plek ook waar je alles componeert.

       

      ‘Dat klopt. Er is 1 verdieping waar aan de linkerkant mijn vader is dood gegaan en aan de rechterkant mijn moeder. Het blijft gewoon bijzonder als je al 43 jaar in hetzelfde huis woont. Ik schrijf er ook alles, dat klopt. Het proces van het maken van een liedje is heel duidelijk. Ik zit met mijn gitaar achter mijn laptop mails te checken. Als er dan iets voorbij komt dat de moeite waard is, neem ik het op mijn telefoon op. Later hoor ik het terug en denk ik, fuck, dit is mooi! Soms ook wordt je verrast zoals met de nieuwe song Hold On To Let Go. Ik had JW Roy hier gehad en we hadden op één dag twee liedjes geschreven. Twee liedjes! Ongelooflijk, we waren euforisch. Ik belde hem die avond enthousiast op om wat te vragen over de gitaarstemming. En nadat ik de telefoon neerlegde, was daar opeens de eerste regel van Hold On To Let Go. See no walls  i am free, there’s no place i’d rather be…. Maar ook de muziek. In één keer! Dat was mij nog nooit eerder overkomen.’

       

      Laat je zoiets dan meteen aan Escha horen?

       

      ‘Ik laat helemaal niets aan Escha horen. Meestal heeft ze al wel iets gehoord. Dan ben ik herrie aan het maken en zit ze boven aan de trap te luisteren wat ik aan het doen ben. En soms zet ik iets op als we met mails bezig zijn. Als ze iets slecht vindt zegt ze dat ook gewoon. Dan heb ik eerst zoiets van: ‘flikker nou toch op, het is wel mooi! Maar meestal kom er dan wel achter dat het helemaal kut is. Als ze niets zegt, is het goed.’

      Ik kom toch nog even terug op jullie webwinkel. Dat is toch eigenlijk geen doen met dit enorme succes?

       

      ‘Tja, alle platen die wij verkochten heb ik allemaal in mijn handen gehad. Je weet wat je verkoopt. Ik stoor mij er altijd aan als iemand heel verbaast doet als hij of zij een gouden plaat krijgt. Maar de muziekwereld is ook zakelijk. Je moet je shit wel voor elkaar hebben want het gaat niet alleen om het schrijven van leuke liedjes. Ik vind sowieso niet dat prijzen in de muziek horen. Dat doet denken aan een wedstrijd. Als iemand een hele mooie oeuvreaward krijgt vind ik prima. Maar iemand zomaar veren in zijn reet steken, dat snap ik niet. Als artiest wordt je toch al continu op je schouders geklopt. Je moet prijzen geven aan mensen die echt goed werk verrichten. Zoals bejaardenverzorgers en de mensen in onderwijs en de gezondheidszorg. Die verdienen het veel meer.’

       

      Ondanks je selectieve keuzes kom je overal voorbij. Iedereen kent jouw karakteristieke kop.

       

      ‘Liever zou ik mezelf wat minder vaak in de media zit. Maar ik ben heel loyaal aan de media die mij ook steunden toen ik niet succesvol was. Ik ben op dit moment één van de best verkopende vinylartiesten in Nederland. Toch heb ik moeite met het fenomeen ‘fans’. Zeker als ze een beetje raar doen. Ik doe nooit moeilijk en ga na een show met iedereen op de foto die dat wilt. Ik zie dat weer als mijn restaurantje. Je bent lekker bij mij komen eten en achteraf loop ik even langs de tafels en vraag ik je of je het lekker vond.’

       

      Als je over een paar weken vader bent zal het wel even wennen zijn.

       

      ‘Klopt maar de trein is al eerder gestopt door de corona-crisis. Wij gingen opeens van 7 dagen per week en bijna 365 dagen per jaar werken naar totaal niets. Alsof we met 160 kilometer per uur over de weg raasden en opeens volledig tot stilstand kwamen. Ik zing erover in het nummer: Dan zegt hij op fluisterende toon: Ik vond het heerlijk…. Datgene wat wij deden kon namelijk helemaal niet. Ik ben nu al bijna 10 maanden gewend aan deze rust en ik ga ook niet meer terug naar hoe het was. Dat is The New Now waar ik over zing. Ik word vader. Ja, ik wil dit succes, en ik die theatertour maar het is niet gezond. Door het succes hoef gelukkig niet alles meer te doen. In ieder geval niet meer zeven dagen in de week. Anderzijds.’

       

      Maar je ondertekende wel onlangs een geweldig internationaal platencontract. Dat is toch wat paradoxaal.

       

      ‘Ik heb serieus nooit over Duitsland nagedacht. Ja, over België. Ik ben immers sneller in Brussel of Antwerpen dan in Amsterdam. Ik heb Excelsior regelmatig gevraagd om daar mijn plaat uit te brengen. Daar gaat het overigens ook best leuk. We verkochten de Roma in Antwerpen ook twee keer in één weekeinde uit, al zijn die concerten nog niet door kunnen gaan. Toen ik van de interesse uit Duitsland hoorde, dacht ik eerst dat ze mijn muziek hier ergens op de camping hadden gehoord. Maar ook zij vonden het verhaal rondom Roller Coaster geweldig.’

       

      Vertel mij dat verhaal.

       

      Toen in 1954 That’s Allright (Mama) van Elvis Presley werd uitgebracht, bleven mensen die song maar aanvragen. Het had een tering lang intro en tot halverwege het liedje gebeurt er geen reet. Het was met meer dan 4 minuten lengte ook veel te lang. Maar het kwam op de radio en het raakte de luisteraar. Precies hetzelfde als bij Roller Coaster. Kijk, Excelsior brengt rondom een album altijd singles uit om wat aandacht te genereren. We hadden al drie singles van mijn vorige album Pressure Makes Diamonds uitgebracht en er gebeurde helemaal niets. Die werden nauwelijks gedraaid. Totdat Rob Stenders mij op een zondagavond uitnodigde. Hij verving Leo Blokhuis in diens programma Blokhuis op NPO 2 omdat die was gaan skiën. Rob zei meteen: ‘Danny, je hebt een mooi album gemaakt maar we gaan geen singles draaien. Dat wil jij ook niet.’ Hij vroeg mij welke songs ik mooi vond en ik noemde Roller Coaster en de titelsong van de plaat. Uiteindelijk draaide Rob Roller Coaster simpelweg omdat ik die als eerste noemde en daar kreeg hij enorm veel reacties op. Hij besloot om die song de volgende dag weer te draaien in zijn Stenders Platenbonanza. Opeens werd de e-mail van Radio 2 overspoeld en kregen ze berichten dat er mensen stopten met autorijden omdat ze moesten huilen. Het succes van het liedje dat ik een jaar ervoor met John (John Verhoeven aka Mercy John) is dus heel oprecht ontstaan.’

       

      Je hebt het wel dik verdiend. Terwijl er zoveel sterren in Nederland rondlopen die net komen kijken en meteen supersterren zijn.

       

      ‘Ja, Ik vind ook dat ik het recht heb om ergens te zijn. Ik vind het soms moeilijk om op televisie zo’n Famke Louise te zien. Dan heb ik gewoon medelijden met haar en dat vind ik echt zonde. Zij heeft nog helemaal geen doel en je ziet er allerlei mensen op af gaan die ook een graantje willen meepikken. Ontdek eerst wie je zelf ben denk ik dan. Dit zijn gewoon kinderen waar geld aan wordt verdiend. Ik ben een man van 43 en de laatste 15 jaar heeft niemand tegen mij gezegd wat ik wel of niet moet doen. Ik heb bij VI ook weleens vragen gehad. Bijvoorbeeld of Escha oliebollen wilde uitdelen maar dan zei ze gewoon: dat doe ik niet. Zelfs toen jij destijds Walter Trout aanbood om bij VI te spelen, vroeg Johan Derksen eerst of ik dat oké vond. Ik vond dat destijds een hele grote eer want dat zijn mensen die nooit op televisie komen.’

       

      Hoe kijk je naar de komende weken?

       

      ‘Ik ben er best wel van in de war. Telkens zie ik mijn vrouw zwanger. Ik leef er al 8 maanden naartoe maar ik kan mij er nu nog niets bij voorstellen. Dat bijvoorbeeld over twee jaar hier iemand door het huis loopt en het deurtje van de kast opentrekt. Het is hartstikke leuk maar wel heel onwerkelijk. Het wordt pas werkelijkheid als het moment daar is. Escha en ik zijn al ruim 15 jaar samen en dat altijd zonder kinderen. Wij zijn 4 jaar bezig geweest waarvan de laatste twee en half jaar met hulp. Dat ging ook allemaal niet. Die Corona komt en ik hoor op één avond dat we niet meer naar het ziekenhuis kunnen en dat al mijn optredens er uit liggen. Lockdown! Het was een heerlijk moment. Ah, geen verplichting meer. Ik hoef nergens meer naartoe. Even niet dat gelul rondom die zwangerschap. Laten we het gewoon even over die zomer trekken. Dan zal het allemaal wat minder zijn met die Corona. We hebben de wijnkelder leeg gezopen en we waren zwanger! Zonder hulp of wat dan ook. Of ik weet wat het gaat worden? Jazeker.’