menu
Waar zoek je naar?
Suggesties:

Events

2 Resultaten
Helaas geen events gevonden.

    Nieuws

    2 Resultaten
    Helaas geen nieuwsberichten gevonden...

      Verhaal

      Dome of Droom?

      Voordat Beyoncé, Lady Gaga, Prince, Pearl Jam en Armin van Buuren de backstage gangen, de kleedkamers en het podium in de Ziggo Dome bezochten, was er… juist. Een sigarenkistje. En een droom. Daar begon het allemaal mee.

      We nemen je graag mee op reisje door het verleden, het heden en misschien wel de toekomst van de Ziggo Dome.

      Inspired By Live Music

      Twee heren, waaronder de eerste werknemer van de Ziggo Dome; de heer D. Damman, staarden vanuit de Amsterdam ArenA door het raam naar het parkeerterrein tegenover het stadion. Er vond overleg plaats en in dit overleg werd een idee geboren. De plannen voor een nieuwe concertlocatie kregen in 2008 voorzichtig vorm op de achterkant van een sigarenkistje. Een eerste schets van de toen nog naamloze Ziggo Dome.

      Dit idee ontstond ook ergens anders. Bij de Black Box-organisatie in Delft speelde men ook al met dergelijke gedachten. Beide partijen vonden elkaar in eerste instantie, maar besloten later de wegen te scheiden en Black Box ging zelfstandig door met het project.

      Er moesten partners gezocht worden en een visie uitgewerkt, om zo een muzieklocatie met de beste akoestiek te kunnen bouwen. Te beginnen bij de visie. De nieuwe locatie zou ontworpen worden, speciaal voor live muziek. Goede zichtlijnen zodat iedereen optimaal van het concert kan genieten, een perfecte akoestiek, lekkere stoelen en voldoende horecagelegenheid.

      ‘Single purpose design, multi-use’ luidde de term die leading werd in alles. Deze concertlocatie moest ook andere evenementen kunnen huisvesten, zonder dat er concessies gedaan zouden worden in de uitgangspunten van de zaal. Alles moest twee doelgroepen bedienen: de fan én de artiest met zijn of haar management. Voor deze twee groepen stond één ding centraal: de optimale beleving.

      De ultieme live beleving voor fan en artiest

      De concertlocatie moest in alles muziek ademen. Alle 17.000 bezoekers zouden een perfecte live-beleving krijgen in de Music Dome – zoals de werktitel ooit was. ‘Inspired By Live Music’ was de definitieve pay off. Live muziek brengt eigenlijk altijd drie elementen met zich mee; een voorprogramma, de hoofdact en een afterparty. Drie fases dus, waar het gebouw en al haar faciliteiten in uit zou moeten blinken.

      Diverse partners werden aangetrokken. Partners waarbij een ultieme beleving ook hoog in het vaandel moest staan. De Amsterdam Music Dome werd de Ziggo Dome. ‘Voor altijd verbonden’ en ‘inspired by live muziek’, twee kreten die inmiddels onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Ook LG, Randstad en Heineken werden business partner. La Place- uitgiftepunten werden gebouwd, ruime bars en een grote hoeveelheid toiletten. Gemak dient de mens, de Ziggo Dome dient de fans. En de artiest.

      Want niet alleen alle publieksruimten werden optimaal ingericht, ook met de artiesten en producties werd rekening gehouden. Het gebouw bestaat uit zes lagen: kelder, begane grond, en twee ringen met tribunes over vier verdiepingen. Boven het podium kan een gewicht hangen van 100 ton.

      Backstage bevinden zich twintig kleedkamers. Vanuit de kleedkamer kan de artiest de met LED's verlichte gevel zien. Er is zelfs een complete Legends Room ingericht, waar meet & greets plaats kunnen vinden! It’s all about experience, voor én achter de schermen!

      Las Vegas aan de Amstel

      Op 16 april werd de eerste paal van de Ziggo Dome in de grond geslagen. Een memorabel moment, waarbij Roel van Velzen voor de muzikale ondersteunig zorgde. Van Velzen had dus de eer om als allereerste een Ziggo Dome concert te geven!

      Van bouwplaats, naar black box –de Ziggo Dome begon steeds meer gestalte te krijgen. De belangrijkse USP werd de akoestiek. Van de stoelen tot aan het plafond werd de concertzaal akoestisch ingericht. Bij het verticale gedeelte van de tribune zitten bijvoorbeeld openingen van 20 centimeter bij iedere rij, waar akoestische panelen tegenaan zijn geplaatst.

      Bekleding van de stoelen komt uit de automotive industrie; de muren en het plafond werden voorzien van akoestische panelen die het geluid absorberen.

      It’s showtime! Op 24 juni 2012 was het zover. Alle servicemedewerkers stonden klaar, de vijf kilometer tribunerijen wachtten tot de eerste bezoekers hun plekje zouden nemen. De twee kilometer bierleidingen en 450 meter barblad waren klaar voor gebruik. De 120.000 LED's aan de gevel rondom de Ziggo Dome toonden schitterende beelden aan de fans die aankwamen.

      De Ziggo Dome werd geopend door Marco Borsato, met zijn uitverkochte Dichtbij-concert. In de dagen daarna, traden Pearl Jam, Sting, Madonna en Lady Gaga voor de allereerste keer op in de Ziggo Dome.
      Een krant kopte in die zomermaand van 2012: ‘De Ziggo Dome; Las Vegas aan de Amstel’. Ja, dat is de Ziggo Dome. Felle lampjes, non-stop entertainment in het gebouw, maar ook op alle media en kanalen.

      Toekomst muziek

      In de jaren daarna stonden de grootsten der Aarde al in de Ziggo Dome, maar het eind is nog lang niet in zicht. Jaarlijks komen er steeds meer groepen en artiesten bij die de harten van de fans gaan stelen en die ongetwijfeld zijn of haar plaatsje in de Ziggo Dome gaan opeisen.

      Informatie

      Bereikbaarheid